Krympet ledelsen til Karlsson

Lasse Austgarden fra Melhus tok igjen forspranget svenske Petter Karlsson skaffet seg ved sjekkpunkt Varangerbotn.

Petter Karlsson har hvilt på sporet. Nå leder han løpet her ved sjekkpunkt Levajok. (Foto: Steinar Vik)

Petter Karlsson hadde ledelse på 2 timer og 2 minutter ut fra sjekkpunkt Varangerbotn. Denne avstanden var skrumpet til 6 minutter ved innkjøring sjekkpunkt Levajok.

Klikk her for oppdaterte resultater.

Klikk her for å følge deltakerne på GPS-trackingen.

Karlsson sa i Levajok at han hadde hvilt lenge på sporet på strekningen fra Varangerbotn. Det var bakgrunnen til at Austgarden kjørte han inn.

– Det var tungt føre over fjellet. Nå kommer det mye vind på elva, sa Karlsson ved sjekkpunkt Levajok. Karlsson fortale at han ikke hadde fulgt den opprinnelige kjøreplanen. Det er åpenbart at svensken er virkelig på offensiven.

Fortsettelsen blir meget spennende. Nå blir hastigheten på sporet helt avgjørende, inn til mål i Alta.

– Ved Levajok inntrer en hviletidspott på til sammen 10 timer obligatorisk hvile. Denne kan deltakerne fritt fordele mellom Levajok og Karasjok. Minimum to av timene må tas i Karasjok. Det betyr at det blir mindre rom for viktige taktiske avgjørelser. Alle må hvile like mye på sjekkpunktene. Eventuelle avanseringer må nå skje på sporet. Det betyr at hastighetene i spannene er helt avgjørende, sier FL-1200-ekspert Trond Ørslien. Han arbeider som ekspertkommentator for iFinnmark, som sender store deler av løpet live.

Trond Ørslien mener kvaliteten på lederhundene vil bli en avgjørende faktor på de siste milene inn til mål i Alta.

– Værmeldingen viser mye snø og vind det siste døgnet for teten. Da er det de gode «uværs-lederhundene» som kan utgjøre den store forskjellen. Dette er hunder som har egenskapene til å lede spannet gjennom storm og snø.

Distansen fra Levajok til Alta er 215 kilometer. Deltakerne kan få 14 sekundmeter og snøbyger rett i fleisen på vidda over til mål i Alta.

Målgang fredag kveld:
I fjor kom førstemann inn til Levajok klokken 9.41. I år kom altså tet inn klokken 13.29, 3 timer og 48 minutter senere. Målgang i fjor var klokken 14.38. Denne blir trolig en del senere i morgen. Vær og taktiske disponeringer vil avgjøre.