Tet-spannene i FL-1200 kjemper seg nå gjennom det lite gjestfrie fjellpartiet mellom Hillágurra og Levajok. Det er nå knyttet stor spenning til hvor mye hvile de tar på sjekkpunkt Levajok.
Våre utsendte reportere er nå på vei oppover Tanadalen, og mens vi snakker med dem passerer hjemmefavoritt Kristian Walseth bilveien for å ta fatt på den seks mil lange fjellpasseringen mellom Hillágurra og Levajok som er regnet som den mest utfordrende på hele løpet.
Foran ham i sporet ligger Petter Karlsson, Dallas Seavey og Birgitte Næss. Disse tre er ventet først inn til sjekkpunkt Levajok 2. De har da lagt bak seg 993 av 1209 kilometer i årets løp som er det lengste noen sinne.
Klikk her for å se på GPS-trackingen hvor Walseth og teten befinner seg nå.
Nina Skramstad og Trond Ørslien har selv kjørt Finnmarksløpet mange ganger og vet alt om hvor tøft det kan være på denne fjellstrekningen.
– Det kan være steintøft over her – både fysisk og mentalt, sier Nina Skramstad. Hun kjørte denne strekningen så sent som i 2015, da hun ble nummer 10.
– Walseth passerer nå veien og tar fatt på fjellpartiet som Karlsson, Seavey og Næss allerede er godt i gang med. Området har skapt store utfordringer tidligere, blant annet i 2017, teten i løpet på dette tidspunktet møtte på stormen, sier hun.
Klikk her for å lese hva VG skrev den gang om stormen og Finnmarksløpet.
Trond Ørslien og Nina Skramstad mener løpet er helt åpent slik status er nå. Det er 21 minus og fint vær i området. Teten opplever et helt annet vær nå enn de gjorde i fjor. For øyeblikket rapporteres det om fine forhold. Men det ser betydelig mer utfordrende ut for de som følger bak teten. Det er nemlig meldt snøbyger utover dagen.
– Når været er dårlig er dette en veldig tøff strekning. Det krever mye fra kjørerne. Det må jobbes hardt hele veien, sier Skramstad.
Kjørerne har 10 timers obligatorisk hvile igjen som de må ta i løpet av sjekkpunkt Levajok 2 og Karasjok.
– Det er spennende å se hvor mye de tar på de to sjekkpunktene. De MÅ ha minimum 2 timer ved Karasjok. Ellers velger de selv prioriteringene, sier de to.
Skramstad/Ørslien planlegger å kjøre live både fra sjekkpunkt Levajok og på elva inn mot sjekkpunkt Karasjok.