I den andre den utgaven av FL-1200 blir det nye løpets taktiske justeringer enda tydeligere, ifølge ekspertene. I 2018 økte den lengste distansen i Finnmarksløpet fra 1068 til 1205 kilometer. Det medførte justeringer i løpstaktikken for kjørerne i denne klassen.
Endring i mønsteret
I årets FL-1200 er disse justeringene blitt enda tydeligere, ifølge våre eksperter. Tre ganger vinner av den lengste distanse, Roger Dahl, følger løpet via vår resultatservice og live tracking. – Jeg registrerer jo at det i år er enda flere som hviler på sporet. Vi kjørte som regel fra sjekkpunkt til sjekkpunkt, men dette endrer seg nå, sier Dahl fra sin seilbåt i Antigua i Karibien hvor han nyter herlige dager. Det skiller på det meste 60 grader fra iskalde Finnmarksvidda til hete Karibien.
– Senere 16-timers
En som har gjort motsatt av Dahl, og satt seil nordover til Alta, er Trond Ørslien. Han starter tirsdag sitt oppdrag som ekspertkommentator for iFinnmark. Ørslien – som var den første vinneren av Saltdalshytta – registrerer det samme som Dahl.
– Ja, vi ser jo en tydelig endring i kjøremønsteret på FL-1200. Det hviles mer på sporet og den lange obligatoriske 16 timers hvilen er tatt tidligere enn før, sier gausdalingen.
Dahl og Ørslien er enige om mer: Det påpeker begge at det er helt åpent hvem som vil vinne årets FL-1200.
– Det er veldig åpent nå, sier Dahl.
– Det er som femmila i langrenn med fellesstart. Det skiller under tre timer fra første til tiende mann ut fra Øvre Pasvik. Det kan høres mye ut, men med tanke ppå hvor langt dette løpet er, og hvor stor del av distansen de har igjen, så er det lite, sier Ørslien.
Den store spenningen i skrivende stund er hva som skjer ved sjekkpunkt Kirkenes i løpet av kvelden og natten!