Det er svært gledelig å konstatere at mange vil kjøre Finnmarksløpet 2024. Vår andre merkedato i oppkjøringskalenderen for neste års Finnmarksløp er passert. Den først datoen er naturligvis 15. september hvor vi åpner påmeldingen. Den andre er 30. september. Fristen for å få være med i trekning av startnummer faller på denne dato, noe som gjør at de fleste faktisk melder seg på løpet allerede innen de første 15 dagene etter åpning.
Populær endring
Nyheten for FL-2024 er endring av hviletidsreglene og fjerning av sjekkpunkt i FL-600. Som vi har skrevet om tidligere, fjernes hviletidpotten på 22 timer. Det er kun to obligatoriske minimumshviler på henholdsvis fire og seks timer. For mange vil dette bety at det er naturlig å ta mer av hvilen spannet trenger også på sporet. En annen endring er altså at første sjekkpunkt, Maze, tas bort. Det betyr at etappe 1 blir på hele 133 km for vår 8-spann-klasse. Vi har tatt en ringerunde til en knippe deltakere for å høre hva de tanker om endringene.
Første ut er Emmi Kairema fra Finland. Emmi har deltatt og fullført FL-600 to ganger. I 2023 kom hun inn til en imponerende 7. plass. Tross god kjøring føler hun seg fortsatt som en rookie, og ser frem til å bli en enda flinkere hundekjører.
– Nå vil det være mer naturlig å hvile på sporet. Jeg tenker at det å kjøre 4-5 timer er gunstig for mitt spann. Det betyr at vi vil ta en del timer langt fra sjekkpunkt. Jeg har øvd litt på dette og mener fordelene er at man bli mer effektiv når alt er nært deg og forstyrrelsene er få. Man må kanskje ha med høy og eller tepper, dermed mer vekt, men det skal gå fint og jeg er gira på å kunne hvile bra der det faller seg naturlig. Hviltidspotten passet meg dårlig, meddeler Kairema.
EMMI KAIREMA
Vi holder oss i Finland. Juho Ylipiessa har hatt en fem år lang pause fra løpet og fokusert på sine to små barn og kone. Nå ser han frem til en uke «pappaperm» og han ble ikke lei seg da han så endringene i hviletidsreglene.
– Hovedfordelen er at du bestemmer selv. Alle må hvile hundene mange timer under et så langt løp. Når du ikke blir tvungen til mer enn 10 timers obligatorisk stopp fordelt på to sjekkpunkter, kan du få rytmen du liker best. I mitt tilfelle er det normalt rundt fem timer kjøring før hvile. Jeg har kjørt Yukon Quest 300, som er ca. 500 km langt. Jeg tror det var tre sjekkpunkter og man var nødt til å hvile mye på sporet. Det fungerte fint. Nå blir det helt naturlig å gjøre det samme under Finnmarksløpet 600, sier Ylipiessa.
JUHO YLIPIESSA
Ikke alle har klare tanker om neste års utgave, for eksempel Per Morten Brennodden som har fullført 8-spann klassen to ganger.
– Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det enda. Jeg liker nok egentlig fasilitetene på et sjekkpunkt bra, men det kan sikkert fungere fint å hvile på sporet hvis man er flink til å øve på det. Jeg er ikke typen som planlegger så mye i forkant. Vi finner ut av det i bilen på tur oppover til Alta, humrer 55-åringen som klinket til med 2. plass i 2022.
PER MORTEN BRENNODDEN
Verdens mest meritterte 8-spann langdistansekjører heter Elisabeth Edland. 65-åringen, som akkurat har blitt pensjonist, har ikke tenkt å gi seg med hundekjøringen, og hun har sikkert lyst til at hennes lederhunder skal være først over målstreken i Finnmarksløpet atter en gang. Dessverre har ikke utviklingen gått slik Elisabeth hadde håpet. Hun synes 600 og 1200 nå ligner for mye.
– Det er langt mellom flere av sjekkpunktene og det fordrer at man trives med, og er flink til å campe på sporet, mener kvinnen som har vunnet FL-500 hele fire ganger.
– Det er sikkert greit å hvile på sporet når været er bra. I striregn eller bitende kulde tror jeg ikke det er gunstig, men jeg skal øve på å campe ute i vinter så får vi se hva som skjer sier Edland.
ELISABET EDLAND
Siste telefon gikk til Gargnäs i Sverige der Malin Strid og Lars Hoffmann holder til.
– Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre 1200 i 2024, i 2023 ble det brudd og jeg var motivert for å kjøre og fullføre et bra åpen klasse-løp i 2024, forteller Strid som ombestemte seg plutselig.
– Da Lars og jeg så artikkelen med de nye reglene kastet vi et blikk på hverandre og ingen trengte si noe. Jeg skipper 1200 og så kjører vi begge to 600. Ingen tvil, fastslår Strid som har en tredjeplass i 600 fra 2022.
– Dette har vi ønsket oss lenge. Nå kan man i stor grad hvile der det er hensiktsmessig, det er slett ikke alltid at det er på et sjekkpunkt. I tillegg blir det mer spennende og taktisk. Vi gleder oss veldig til å få kjøre to 8-spann i Finnmark i 2024.
Hvem får kjøre a-spannet spør vi. – Åj, det er ikke avklart, kanskje blir det stein – saks – papir, avslutter Malin.
MALIN STRID
Mange med – mange nasjoner
Når denne artikkelen gikk på nett, var tallet påmeldte til FL-2024 hele 99. Tre juniorer (som har frist helt til 20. februar med å melde seg på), 70 i FL-600 og 26 i FL-1200.
– Vi er i en «dyr tidsepoke», at så mange allikevel vil sette kursen til Finnmark i mars er rett og slett bare fantastisk, sier Arne Karlstrøm som er leder i sportslig komite i Finnmarksløpet. Normalt er det omtrent dobbelt så mange i 600 som i 1200, mens i år er det enda høyre andel som ønsker seg 600. Den erfarne hundekjøreren og komitelederen tror årsaken kan være todelt.
– Det er som sagt ei dyr tid, og det å kunne stille et 14-spann til start koster ekstremt. I tillegg er det nok flere som synes det er spennende med endringene og vil prøve 600, sier Karlstrøm. Andelen utenlandske påmeldte er også høy. 37 av 99 står ikke med norsk flagg i profilen. Så langt er det påmeldt deltakere fra 14 nasjoner, her er vi helt oppe og nikker på rekordsifre.
Dette var påmeldingsnytt, vi setter over til ønskeværmeldingen som sier…. Snø og kaldt!